
wilnoteka.lt http://www.wilnoteka.lt/pl/artykul/delfi-pl-nie-lt-gdzie-postawic-przecinek

DELFI pl nie lt - gdzie postawić przecinek?

Polski portal? Czy jedynie polskojęzyczny dodatek?
Fot. wilnoteka.lt

Rozpoczyna się nowy etap nowej polsko-litewskiej
"zimnej wojny". Po starciu dyplomatycznym, które na
dobre utknęło w okopach pozycyjnych, Litwa wytacza
nowe działa na froncie informacyjnym. Może nawet
niezbyt nowe, tylko - jak to zwykle bywa - dobrze
zapomniane stare. Z szacunkiem należy przyznać, że
nawet nie kryje swych zamiarów i zaczyna od
"pewnej nieścisłości". Otóż otwieram stary-dobry
"Kurier Wileński" i widzę reklamę na całą stronę:
Rusza "nowy POLSKI portal na Litwie"! Nic tylko się
cieszyć, że się powiększa nasza rodzina polskich
mediów na Litwie! Gdyby jednak nie fakt, że będzie
to nie POLSKA, ale POLSKOJĘZYCZNA mutacja wyjątkowo litewskiego "źródła informacji"...

Pisząc przed laty pracę magisterską o mediach polskich na Litwie w XX w., cały rozdział pracy
poświęciłem prasie polskojęzycznej, czyli polskiej wyłącznie w warstwie językowej. Prasa ta odgrywała
istotną rolę w walce o wpływy na Wileńszczyźnie: Gdy tylko do Wilna wkraczały nowe władze, zaraz
zaczynały się ukazywać propagandowe gazety polskojęzyczne, mające uświadomić wilniukom, jakież
to szczęście właśnie ich spotkało. Zyskały one słuszne miano „gadzinówek”, w Polsce kojarzonych
prawie wyłącznie z prasą hitlerowską. U nas wydawców było więcej - Sowieci, Litwini, litewscy
komuniści, hitlerowcy, znowu Sowieci - wszyscy posługiwali się prasą w celu ugruntowaniu nowej
władzy czy też ideologii. Po wojnie komuniści stworzyli nawet całą polskojęzyczną machinę
propagandową (zainteresowanych odsyłam do znakomitej pracy Józefa Szostakowskiego "Między
wolnością a zniewoleniem").

No, ale lata lecą, II Republika Litewska uczciła właśnie 22. urodziny. Wyrosło pokolenie, które już nie
pamięta, jak to "Czerwony Sztandar" pisał o pochodach pierwszomajowych w radzieckim Wilniusie,
czy rozczulał się nad żniwami w Szwenczionisie. Jak się wydaje, było to dawno i nieprawda. Ale na
przykład całkiem niedawno byłem w Kowalczukach i na polskiej szkole widzę tablicę "Kalwielajska
Szkoła Średnia"... No cóż, widać wyrosło pokolenie, któremu z tym dobrze. Które woli ukrywać swoje
pochodzenie pod litewskim nazwiskiem (bo jak inaczej zrobi karierę?) i nie rozumie, o co ktoś tu
walczy? Podobno właśnie do tego młodego pokolenia Pl.LT (albo już nawet "Litwinów polskiego
pochodzenia") ma być adresowana nowa podstrona DELFI.

Gdy ruszała rosyjskojęzyczna podstrona DELFI, zapytałem jednego z redaktorów, czy planują może
wersję polską. Spojrzał na mnie z politowaniem i rozbrajająco szczerze wyznał:  "Po co? Dla kogo? Dla
kilkuset polskich patriotów? Większość litewskich Polaków czyta albo po litewsku (w młodszym
pokoleniu), albo po rosyjsku (w starszym). Podobnie jak wszystkie mniejszości, a nawet sami Litwini,
dawno połknęli "haczyk" ruskiej kultury, toteż znajdą ją i u nas. Najważniejsze jednak przeciwstawić się
wpływom Moskwy, zarówno tu, w rosyjskich mediach na Litwie, jak i na świecie. Stworzyć pozytywny
wizerunek Litwy wśród rosyjskojęzycznych internautów". Na potwierdzenie tych słów po roku dostał
nagrodę z litewskiego MSZ, które zresztą nie ukrywało, że jest inicjatorem tego projektu.

Cóż więc się zmieniło w ciągu tych kilku lat? Ano relacje polsko-litewskie doczekały wreszcie "chwili

http://www.wilnoteka.lt/pl/artykul/delfi-pl-nie-lt-gdzie-postawic-przecinek


szczerości", a niepoślednią w tym rolę odegrały właśnie polskie media na Litwie. Od lat niedoceniane
przez władze Litwy, traktowane po macoszemu, bez wielotysięcznych nakładów czy audytoriów, w
dużym stopniu przyczyniły się do tego, że problemy litewskich Polaków stały się kwestią numer jeden w
stosunkach Wilna z Warszawą, a Wileńszczyzna zamieniła się w monolit elektoralny. Burzliwa reakcja
na nowelizację ustawy o oświacie i fiasko polsko-litewskiej komisji oświatowej, bacznie śledzonej
przez te media, przelały jak widać czaszę goryczy litewskich "czynników rządowych".

Śmiałbym wręcz twierdzić, że "polskie" DELFI - to dopiero początek ruchu w interesie. Przed
miesiąciem w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" szefowa DELFI Monika Garbačiauskaitė-Budrienė
stwierdziła butnie: "Polskojęzyczne (sic!) media na Litwie są rozdrobnione i nie są w stanie
przyciągnąć takiej liczby użytkowników jak DELFI". Znając polską dumę narodową, taka zniewaga nie
każe długo czekać na odwet, ale o tym za chwilę. W swoim artykule autorka zaraz przytacza kolejne
oskarżenie: "Pod koniec zeszłego roku władze w Wilnie mówiły o konieczności
stworzenia medium polskojęzycznego, bo obecnie istniejące są wspierane finansowo przez litewskie
samorządy kierowane przez Akcję Wyborczą Polaków na Litwie (AWPL) lub instytucje z Polski, takie
jak Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie". Z tego względu - zdaniem litewskich władz - media
polskiej mniejszości są stronnicze". Szkoda, że nie dodała "w odróżnieniu od mediów litewskiej
większości"... Szkoda, że nie przypomniała, iż "media polskiej mniejszości" na Litwie, w odróżnieniu
od mediów litewskiej mniejszości w Polsce, od lat na próżno zabiegają o wsparcie finansowe we
własnej ojczyźnie, a gdy cokolwiek im się uda, to w tymże DELFI zaraz czytamy, jak to wiceminister
kultury udziela finansowania rozgłośni, w której pracuje jego żona...

Techniki pijarowskie XXI w. sprawiły, że granica między gazetą polską a polskojęzyczną jest dziś o
wiele mniej uchwytna niż za czasów sowieckiej propagandy (dziś byśmy rzekli "promocji"...). Próżno
oczekiwać, że "na dzień dobry" posypią się lokajskie peany czy ody do Landsbergisa. Prosty podział
działania na rzecz polskości lub wręcz odwrotnie zagubił się już w poprzednim stuleciu, gdy pod
płaszczykiem "organu komitetu centralnego partii komunistycznej itd. itp." polski dziennik zdziałał wiele
dobrego dla Polaków na Litwie. Czyżby "pl.DELFI.lt" także pójść miało tropem takiego wallenrodyzmu?

Powróćmy jednak raz jeszcze do artykułu Agnieszki Filipiak, która w "Wyborczej" dokonuje kolejnego
epokowego odkrycia: "Na łamach mediów, takich jak "Kurier Wileński", Radio Znad Wilii, "Magazyn
Wileński" czy Wilnoteka.lt, rzeczywiście trudno znaleźć teksty krytyczne wobec działań mniejszości
polskiej czy AWPL"! A więc jednak nie jest jeszcze z nami tak źle, skoro mamy własne zdanie (czyli
jesteśmy stronniczy) i bronimy swoich racji ( czyli brak nam samokrytycyzmu). A więc istnieje coś, co
można uznać za obiektywną, ogólnie uznaną "polską rację", skoro cały szereg niezależnych od siebie
redakcji trzyma się pewnej linii, którą uznaje za polską i której odbicia próżno szukać w mediach
litewskiej większości. Ktoś powie - jest to linia politykierów z AWPL!!! A może to jednak "politykierzy z
AWPL" osiągają coraz lepsze wyniki, bo opierają swe programy na wartościach ważnych dla
większości mieszkańców Wileńszczyzny?

Trudno też się dziwić, że media, tworzone PRZEZ i DLA tychże mieszkańców, nie są krytyczne w
stosunku do AWPL. Czy wobec tego polska partia jest święta i nieskazitelna? Z pewnością nie i chyba
wielu polskich dziennikarzy na Litwie chciałoby wreszcie przestawić się z torów XIX-wiecznej obrony
polskości na sumienne dziennikarskie rozliczanie tychże polskich polityków z ich działalności (na rzecz
polskości i nie tylko) bez obawy, że poruszy przy tym kolejną antypolską lawinę. Nastroje społeczne i
nowe działania władz NASZEGO kraju wskazują, że ze spełnieniem przyjdzie jeszcze poczekać. Co
ciekawe, nawet przy tak ostrym zacietrzewieniu koledzy z litewskich mediów od lat nie mogą znaleźć
na polską partię lepszego haka, niż "antylitewska" działalność i nieruchomości wokół Wilna...

Czyżby więc na Litwie nie było naprawdę wolnych, odartych z narodowych kompleksów i lokalnych
uzależnień redakcji polskich na miarę XXI wieku? Litewscy Polacy zawsze byli (i mam nadzieję są)
dumni z bogactwa i różnorodności swoich mediów, co też wyróżnia nas na tle innych społeczności
polonijnych. Tym bardziej że wiedzą sąsiedzi, kto na czym siedzi: tygodnik jest organem partyjnym, a

http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105226,11125678,Litwini_uruchamiaja_polskojezyczny_portal.html
http://kurierwilenski.lt/2012/02/24/rzadowe-pieniadze-na-prase-nie-dla-polakow/
http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/kulturos-viceministro-vadovaujama-komisija-skyre-lesu-radijo-stociai-kurioje-dirba-viceministro-zmona.d?id=56099717
http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105226,11125678,Litwini_uruchamiaja_polskojezyczny_portal.html


były organ byłej partii - gazetą niezależną, walczącą o przetrwanie jako dziennik (i o kolor!).
Miesięcznik wydaje prezes ZPL, który ma też tygodnik związkowy, a jest jeszcze tygodnik parafialny -
pod auspicjami metropolity wileńskiego. Dumą wilniuków pozostaje własne radio, za którym stoi
niezmienny (ale nieetatowy) doradca litewskich prezydentów i premierów bez względu na ich
ubarwienie polityczne (ale to chyba tylko dobrze o nim świadczy?). Audycje radiowe i telewizyjne
emituje też państwowy nadawca - Litewskie Radio i Telewizja. Ucięte do minimum, wciśnięte w ciasne
ramy audycji kulturalnych, przez dyrekcję są traktowane dość liberalnie i redaktorzy nie muszą wybierać
między polskim sumieniem a lojalnością wobec pracodawcy.

No i wreszcie Internet. Przestrzeń medialna, w której toczone będą wojny informacyjne XXI w. Do
niedawna litewscy Polacy byli w niej prawie nieobecni, ale dziś już większość redakcji, ba, nawet
organizacji polskich, ma swoje witryny. W Internecie też pojawiły się nowe inicjatywy, jak portale o
ambicjach informacyjnych i multimedialnych, a także blogi (że nie wspomnę o np. grupach na
Facebooku). Dodało to nieco barw naszej medialnej mozaice, tym bardziej że właśnie w
Internecie pojawiły się pierwsze polskie głosy niezadowolenia z polityki liderów polskiej społeczności.
Fakt, że nie były to głosy niezależne, tylko na przykład aktywnych członków Ruchu Liberałów nie
zmienia faktu, że wniosły one nieco ożywienia do nudnego już monolitu polskości na Litwie. Właśnie z
tych "rojstów" wyrosła pl.DELFI.lt

Nie jest to jednak pierwsza próba ożywienia polskojęzycznych, a nie polskich mediów na Litwie. W
niezbyt odległych czasach, gdy Polacy Wileńszczyzny szukali jeszcze swej drogi i mieli swoich
przedstawicieli w różnych partiach, ukazywał się na przykład przez jakiś czas polski dodatek do pisma
litewskich chadeków "Przegląd". Czy ktoś dziś o nim pamięta? A czy pamięta ktoś o "nekrologu
ZSRR" - gazetce "Ojczyzna", wydawanej w 1991 r. w zajętym przez wojska sowieckie Domu Prasy?
Gdzieś na marginesie medialnym wciąż istnieje pierwsza polskojęzyczna witryna w "pogonach", takie
"Zwierzenia Rysia" (ale nie Rynkowskiego!). Ta pierwsza, nieudolna próba zaistnienia w Internecie
"polskości inaczej" przez samych mieszkańców Wileńszczyzny potraktowana została solidarnie - z
politowaniem i obojętnością. Czy z pl.DELFI.lt będzie podobnie? Podobnie jak z Polską Partią
Ludową i audycją TV "Kalejdoskop Wileński"? Czas pokaże. Szkoda tylko, że właśnie ta droga kariery
przyciąga ludzi młodych, wywodzących się z niepokornego undergroundu, takich wileńskich "pacuków",
którzy z biegiem lat dobrowolnie pakują swój pyszczek w kaganiec...

Ciekawe, jaka będzie reakcja na tę nowość po stronie polskiej? Będzie odwet? Ruszy jakaś nowa
informacyjna krucjata w obronie polskości? Pojawi się ktoś, kto stawi czoła DELFI? A może pokusi się
o zgromadzenie pod swoim sztandarem już działających polskich mediów na Litwie? Skoro to się
udało w przypadku polityki i działalności społecznej, dlaczego by jedną czapą nie przykryć pismaków?
Tym bardziej, że od jakiegoś czasu także z Warszawy dochodzą pogłoski, że może czas już w miejsce
kilku "rozdrobnionych" redakcji stworzyć jeden potężny mediakołchoz, bo to i dofinansować taniej, i
sytuacja pod kontrolą... Oczyma wyobraźni widzę taką wileńską krzyżówkę na przykład "Agory" z TVN,
takie Wilno.24, produkujące gazety, audycje radiowe i telewizyjne, kontent internetowy - nowoczesną i
jedyną słuszną infromację z Wileńszczyzny...

Wizja kusząca dla "czynników rządowych" zarówno w Warszawie, jak i w Wilnie. Zresztą całkiem
niedawno mieliśmy już próby tworzenia polskiej TV na Litwie, teraz czas na coś większego. No bo dziś
ktoś zajrzy do "Kuriera", poczyta "Tygodnik", posłucha radia, i już ma w miarę obiektywny obraz tego,
co się dzieje, gdzie jakie odcienie szarości, a tak wszystko będzie, jak ma być. Za "słusznymi"
portalami zaraz się pojawią się "słuszni" Polacy, tacy europejscy, co to niczego od Litwy nie chcą - ani
nazwiska, ani ziemi, ani polskich tabliczek. Będą pisać do Warszawy, że tak naprawdę nikt tu nikogo
nie krzywdzi, bo Litwa jest dla Litwinów - a to przecież Litwini, no, może trochę spolonizowani, ale i tak
mają najlepiej, bo mieszkają wokół stolicy!!!

Swoją drogą nawet się cieszę, że powstaje ta polskojęzyczna mutacja DELFI. Może wreszcie ktoś (za
litewskie pieniądze!) zacznie tłumaczyć na język polski owe wiekopomne teksty ideologów "Litwy dla



Litwinów". Kiedyś się nawet do tego przymierzaliśmy, by także czytelnik w Polsce mógł poznać
dorobek myśli litewskiej, ale zbyt wiele tego. Pozostaje nadzieja, że redaktorzy polskojęzycznego
DELFI będą przynajmniej uczciwie tłumaczyć swoich stałych publicystów i ukazywać Litwę w całej jej
krasie, a nie w wersji "eksportowej". A jeśli się dobrze wykażą, kto wie, może nawet dostąpią
zaszczytu tworzenia polskojęzycznej mutacji narodowego portalu Alkas.lt...


	DELFI pl nie lt - gdzie postawić przecinek?

