
http://w w w .w ilnoteka.lt/pl/artykul/polskie-msz-w esprze-quotkurier-w ilenskiquot November 14, 2011

Polskie MSZ wesprze "Kurier Wileński" | Wilnoteka

Fot. wilnoteka.lt

Szef polskiej dyplomacji Radosław Sikorski
zapewnił, że do końca roku wesprze finansowo
ukazującą się w Wilnie gazetę "Kurier Wileński".
Jedyny polski dziennik na Litwie miał przestać
wychodzić codziennie z powodu trudnej sytuacji
finansowej, będącej wynikiem m.in. zmniejszenia
dotacji z Senatu RP, który w imieniu państwa
polskiego opiekuje się i wspiera finansowo
Polonię oraz Polaków, którzy znaleźli się poza
granicami Rzeczypospolitej.

Minister Sikorski poinformował, że MSZ zapewni
brakujące środki, ale wydawcy dziennika muszą
w tym czasie skupić się na reorganizacji pracy.

"To powinien być czas na stworzenie programu naprawczego" - podkreślił Radosław Sikorski.

Szef dyplomacji zwrócił także uwagę, że sytuacja "Kuriera Wileńskiego" zmusza do refleksji na
temat systemu wydawania środków na wspieranie polskich organizacji poza Polską. Zdaniem
Radosława Sikorskiego, pięniędzmi powinien dysponować resort dyplomacji, bo to służby
konsularne mają ogląd sytuacji na miejscu. "My jako MSZ jesteśmy odpowiedzialni za realizację
polityki polonijnej, ale fundusze ma kto inny. Wysupłuję to, co mogę, ale także to wymaga decyzji" -
mówił Radosław Sikorski.

Redakcja "Kuriera Wileńskiego" podała na swojej stronie internetowej, że po obcięciu dotacji z
funduszy Senatu RP wyczerpały się wszystkie możliwe wewnętrzne rezerwy w oszczędzaniu
środków - dokonano redukcji etatów, zmniejszenia płac zarobkowych, zrezygnowano z koloru w
wydaniu magazynowym. Wzrosła też cena "Kuriera". Od przyszłego tygodnia gazeta miała
wychodzić trzy razy w tygodniu, we wtorki, środy i piątki. Wcześniej "Kurier" ukazywał się pięć razy
w tygodniu.

Polski dziennik w powojennej historii Litwy pojawił się 1 lipca 1953 i do 1990 r. wychodził pod
nazwą "Czerwony Sztandar". Był to organ prasowy litewskiej partii, ale też jedyny polski dziennik w
ZSRR. W okresie transformacji ustrojowej przez pewien czas należał on jeszcze do Rady
Najwyższej (obecnie Sejmu) Litwy, po czym w połowie lat 90-ych został sprywatyzowany i od
kilkunastu lat jego wydawcą jest przedsiębiorca Zygmunt Klonowski.

Na podstawie: IAR, inf. własne 

http://www.printfriendly.com/print/v2?url=http%3A%2F%2Fwww.wilnoteka.lt%2Fpl%2Fartykul%2Fpolskie-msz-wesprze-quotkurier-wilenskiquot
http://kurierwilenski.lt/2011/10/25/komunikat-redakcji-%E2%80%9Ekuriera-wilenskiego%E2%80%9D-2/

	Polskie MSZ wesprze "Kurier Wileński" | Wilnoteka

